بلندترین آسمان خراش های جهان را بشناسید

به گزارش مجله سرگرمی، معرفی بلندترین آسمان خراش های دنیا

شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که بلندترین آسمان خراش های دنیا چطور ساخته شده اند؟ باید گفت که انسان ها از ابتدا مایل به انجام کارهایی بودند که پیش از آنها ممکن نبوده است. همین مسئله سبب شد تا آسمان خراش ها پا به عرصه تمدن بشری بگذارند. به طوریکه ساختمان های قد برافراشته به نمادی از قدرت و معماری شهری بدل شدند. اولین آسمان خراش دنیا با ساختار اسکلت فلزی، ساختمان مرکز بیمه در شیکاگو بود که در سال 1885 با ارتفاع 55 متر (180 فوت) و در ده طبقه ساخته شد.

بلندترین آسمان خراش های جهان را بشناسید

اما در نیویورک بود که مفهوم آسمان خراش در اوایل قرن 20 میلادی به آرزویی بدل شد، به طوریکه ساختمان 443 متری امپایر استیت به اسم بلندترین آسمان خراش دنیا در این شهر ساخته شد. این اسم تقریبا برای نیم قرن (1972-1931) دوام داشت، چرا که با پیشرفت روزافزون فناوری و توانایی های مهندسی، آسمان خراش های دنیا یکی پس از دیگری پدیدار شدند. با خبرنگاران همراه باشید تا با بلندترین آسمان خراش های دنیا آشنا شوید.

1. برج خلیفه دوبی، امارات متحده عربی

ارتفاع: 828 متر (2716 فوت)

طبقه: 163

برج خلیفه در سال 2012 افتتاح شد. این برج با 828 متر (2717 فوت) ارتفاع بلندترین آسمان خراش دنیا است. برج خلیفه در ابتدا برج دبی نامیده می شد، اما هنگامی که فرایند ساخت برج با مشکل مالی رو به رو شد، حاکم ابوظبی وام کلانی به سازندگان برج اهدا کرد، به همین علت به افتخار حاکم ابوظبی به برج خلیفه تغییر نام داد. طراحی برج با الهام از یک گل بیابانی و معماری اسلامی اجرا شده است. برج خلیفه حالت سه طرفه ای دارد که به شکل مارپیچی بالا رفته است. حجم نوک برج باریک تر از ابعاد کلی برج طراحی شده است.

2. برج شانگهای، چین

ارتفاع: 632 متر (2073 فوت)

طبقه: 126

برج شانگهای جزو بلندترین آسمان خراش های دنیا به شمار میرود. این برج منظره چشمگیری در شانگهای ایجاد نموده است. نمای منحنی آن و شکل مارپیچ برج می تواند نماد چین مدرن باشد. ساختار لایه ای آن، برای بهره وری بالای انرژی طراحی شده است. برج شانگهای یکی از پیشرفته ترین آسمان خراش های دنیا است، چرا که لایه ای شفاف در سراسر ساختمان پیچیده شده که حفره هایی بین داخل و خارج ساختمان ایجاد می نماید. این حفره ها هوای داخلی برج را در زمستان گرم و در تابستان خنک می نمایند.

3. برج سلطنتی ساعت، مکه، عربستان سعودی

ارتفاع: 601 متر (1،972 فوت)

طبقه: 120

برج های البیت از هفت هتل آسمان خراش تشکیل شده اند. این مجموعه بزرگ در کنار بزرگترین مسجد دنیا و مقدس ترین مکان اسلام، مکه واقع شده است. در طبقه چهارم برج مرکزی یا همان برج سلطنتی ساعت مکه، موزه ساعت واقع شده است. این برج دو نمازخانه بزرگ (یکی برای مردان، یکی برای زنان) و یک هتل تحت مدیریت Fairmont دارد.

خدمات برج سلطنتی ساعت به اقامت میلیون ها زائری که سالانه برای شرکت در مراسم حج به مکه سفر می نمایند، یاری بسیاری می نماید. گروه سعودی بینالدین، بزرگترین شرکت ساختمانی پادشاهی است که معماری و ساخت و ساز این آسمان خراش را به عهده داشته اند. این ساختمان یکی از گرانترین و بلندترین آسمان خراش های دنیا است که هزینه ساخت آن بالغ بر 15 میلیارد دلار برآورد شده است.

4. برج مرکز مالی پینگ آن،شنزن، چین

ارتفاع: 599.1 متر (1،965 فوت)

طبقه: 115

پینگ آن یکی از برج های دنیا است که در مرتبه چهارم بلندترین آسمان خراش های دنیا واقع شده است. مرکز مالی پینگ آن در منطقه فوتیان شنزن با حمل و نقل ریلی شناخته می گردد. این برج یک نسخه مدرن از آسمان خراش معمولی آسیایی و نمادی از رشد سریع شهری است. چهار طرف برج نمایی سنگی و شیشه ای دارد. این برج یک دهلیز مرکزی دارد که به نور خورشید اجازه ورود به ساختمان را می دهد. همین امر سبب شده تا فضایی دلپذیر برای دیدار، خرید و صرف غذا ایجاد گردد.

5. برج دنیای لوته، سئول، کره جنوبی

ارتفاع: 555 متر (1،821 فوت)

طبقه: 123

برج دنیای لوته یکی از بلندترین آسمان خراش های دنیا و نگین معماری کره است. طراحی 123 طبقه برج برگرفته از معماری بومی و خوشنویسی سنتی کره است. این آسمان خراش نمای براق و باریکی دارد که با توپوگرافی کوهستانی شهر در تضاد است.

در داخل برج مغازه ، پاساژ ها، طبقات اداری، هتل لوکس پنج ستاره ، و officetel وجود دارد. officetels که معمولاً در کره یافت می گردد به آپارتمان های چند منظوره گفته می گردد. خدماتی که معمولا در هتل ها داده می گردد مانند مبلمان استاندارد، باشگاه بدنسازی، و میز پذیرش در آپارتمان های برج دنیای لوته وجود دارد.

6. برج ONE WTC نیویورک، آمریکا

ارتفاع: 541.3 متر (1777 فوت)

طبقه: 104

یکی از بلندترین آسمان خراش های دنیا در منطقه شلوغ مرکز شهر منهتن واقع شده است. برج مرکز تجارت دنیای به برج آزادی هم معروف است. هزینه ساخت این آسمان خراش 4 میلیارد دلار بوده و ساخت و ساز آن 8 سال به طول انجامیده است.

مقدار بزرگ، محدودیت های جغرافیایی و نیازهای ایمنی، آن را به یکی از پیچیده ترین پروژه ها و بلندترین ساختمان های نیمکره غربی تبدیل نموده است. برج مرکز تجارت دنیای عرشه ای وسیع با منظرهی فوق العاده دارد. بعلاوه موزه 11 سپتامبر در قسمت اصلی مرکز تجارت دنیای واقع شده است.

7. مرکز مالی گوانجو CFT، چین

ارتفاع: 530 متر (1739 فوت)

طبقات: 112

مرکز مالی گوانجو CTF یکی از بلندترین آسمان خراش های دنیا به شمار میرود. این برج تقریباً 100 متر پایین تر از بلندترین ساختمان چین، برج شانگهای با 632 متر ارتفاع واقع شده است. تراس های سرسبزی در فضای باز بالای فرورفتگی برج قرار گرفته که چشم مقدارای بینظیری از شهر را نشان می دهد. این برج با اشاره به سنت های معماری چینی ساخته شده است.

در واقع برج مالی گوانجو بلندترین ساختمان در دنیا به تعداد می آید که از سفال برای ساخت و ساز آن استفاده شده است. این ساختمان بعلاوه از تعدادی ابزار کارآمد برای کاهش اثرات زیست محیطی استفاده می نماید. استفاده از چیلرهای با کارایی بالا و بازیابی حرارت همگی به پایداری انرژی در ساختمان یاری می نمایند.

8. برج تیانجینCFT ، چین

ارتفاع: 530 متر (1739 فوت)

طبقه: 96

برج تیانجین چو تای فوک، نقطه عطفی نو و قابل توجه در منطقه مالی و فناوری تیانجین (TEDA) است. برج تیانجین که یکی از بلندترین آسمان خراش های دنیا محسوب می گردد، خارج از شهر تیانجین واقع شده است. ساختار اصلی برج تیانجین دارای سطح شیشه ای هیپربلوئید و انحنای ملایم است که هشت ستون بزرگ شیب دار را با هم ادغام می نماید.

این ستون های منحنی، به منظور راه حلی برای کاهش صدمات ناشی از زمین لرزه ایجاد شده اند. دریچه های باد چندمنظوره به همراه شکل آیرودینامیکی برج، نیروی بادها و طوفان را به طور چشم گیری به حداقل می رساند. (مسئله ای که بسیاری از بلندترین آسمان خراش های دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد).

9. برج سیتیک، پکن، چین

ارتفاع: 527.7 متر (1731 فوت)

طبقه: 109

برج CITIC یک آسمان خراش فوق العاده در منطقه تجاری مرکز چین است. نمای مجذوب کننده ساختمان با الهام از زون، کشتی آیینی باستانی چینی ساخته شده است. به نظر می رسد این برج در آینده ای نزدیک بلندترین ساختمان در پکن باقی بماند، زیرا در سال 2018 مقامات چینی ساخت و ساز پروژه های نوی با ارتفاع بیش از 180 متر را محدود نموده اند. علت این امر کاهش تراکم در منطقه تجاری است.

10. برج تایپه 101، تایوان

ارتفاع: 508 متر (1666 فوت)

طبقه: 101

برج تایپه 101 که یکی از بلندترین آسمان خراش های دنیا به شمار میرود، مانند ساقه بزرگ گیاه بامبو طراحی شده است. تایپه 101 تا سال 2011، اسم بلندترین ساختمان سبز دنیا را هم در اختیار داشت. سبک معماری پست مدرن تایپه 101 سنت های آسیایی را در ساختاری مدرن با استفاده از مصالح صنعتی تداعی می نماید.

طراحی آن به گونه ای است که ساختمان را در مقابل زلزله های حاشیه اقیانوس آرام و طوفان های گرمسیری منطقه مقاوم می نماید. این برج ادارات و رستوران ها و بعلاوه رصدخانه های داخلی و خارجی را در خود جای داده است. برجه تایپه نمادین ترین جاذبه تایوان محسوب می گردد. نمایش آتش بازی تایپه 101 یکی از ویژگی های معمول برج در شب سال نو است.

طاهره یلفانی

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: فلای تودی
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 156613

به "بلندترین آسمان خراش های جهان را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلندترین آسمان خراش های جهان را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید