راه اندازی بزرگترین دامداری غرب کشور در همدان

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران/همدان اولین گروه گاوهای شیری(گوساله های 8 تا 12 ماهه) شرکت گلدشت نمونه اصفهان به تعداد 150 رأس وارد واحد پرورش گاو شیری شش هزار راسی(دام مولد) در روستای سنقرآباد شهرستان درگزین شده است. این واحد در سال 98 در زمینی به مساحت 60 هکتار از اراضی ملی روستا و با ظرفیت شش هزار رأس دام مولد و به منظور اشتغال پایدار، فراوری محصول دامی سالم و افزایش سرانه فراوری بخش کشاورزی در سال 98 کلنگ زنی شد.

راه اندازی بزرگترین دامداری غرب کشور در همدان

به گزارش خبرنگاران، مدیر بخش دامپروری پروژه گلدشت درگزین در حاشیه بازدید خبرنگاران از این واحد، بیان نمود: در راستای سیاست های کلی شرکت سرمایه گذاری شستا، مقرر شد 14 پروژه بزرگ گاوداری برای استقلال کشور در بخش شیر و لبنیات راه اندازی گردد و به همین علت از اردیبهشت سال 99 پروژه هایی در استان های همدان، خراسان شمالی و لرستان برای احداث واحدهای پرورش گاو شیری با ظرفیت های شش هزار رأس کلید زده شد.

سرمایه گذاری 130 میلیارد تومانی در واحد پرورش گاو شیری درگزین

احمد صلاحی ادامه داد: تا به امروز در واحد پرورش گاو شیری شش هزار رأسی سنقرآباد بیش از130 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و زودتر از برنامه پیش بینی شده به بهره برداری می رسد، بعلاوه عملیات دامپروری در آینده نزدیک به صورت رسمی کار خود را شروع خواهد نمود.

وی با اشاره به اینکه این واحد، یک شرکت کشت و صنعت خواهد بود، اضافه نمود: پروژه فوق در مساحت 60 هکتار اجرا شده و یکی از گاوداری های بزرگ غرب کشور است، علاوه بر این شستا به جز این طرح، دو واحد با ظرفیت 4 هزار رأس در ملایر و قهاوند کلنگ زنی نموده است.

تهیه تلیسه در همدان مشکل است

صلاحی با بیان اینکه تهیه تلیسه در همدان مشکل است و شرکت سرمایه گذار باید تلیسه را فراوری کند و مازادش را به ما بدهد، اضافه نمود: یکی از اهداف شستا این است که در فراوری شیر و لبنیات یکی از قطب های اصلی کشور گردد که این امر در راستای سیاست های کلی برای استقلال است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در حاشیه این بازدید بیان نمود: این واحد پس از تکمیل شدن می تواند سالانه 64 هزار تن شیر فراوری کند، بعلاوه فراوری گوشت قرمز آن حدود 720 تن است و برای حدود 300 نفر اشتغالزایی مستقیم ایجاد نموده است.

واحد پرورش گاو شیری درگزین، اولین و بزرگترین دامداری غرب کشور

علی خدارحمی با اشاره به اینکه رونق گرفتن واحد پرورش گاو شیری درگزین تاثیرات مثبتی در فراوری استان خواهد داشت و اولین، برترین و بزرگترین دامداری غرب کشور خواهد بود، اظهار کرد: در سطح استان یک دامداری در جوکار ملایر با 5 هزار رأس و یک دامداری دو هزار رأسی متعلق به شرکت پگاه وجود دارد و بقیه واحدها هزار رأسی و شخصی هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 150 تلیسه از اصفهان به واحد فوق منتقل شده و در اولین فرصت تعدادشان افزایش می یابد،گفت: دامداری ها40 درصد از نهاده های دامی و 60 درصد از علوفه استفاده می نمایند و مقدار زمین شرکت ها نیز زمان مجوز گرفتن آنها برآورد می گردد.

خدارحمی با اشاره به اینکه دامداری به شرطی پیروز است که بخشی علوفه اش را تأمین کند، توضیح داد: نژاد گاوهای واحد فوق هلشتاین ایرانی است که اصلاح نژاد شده است و مهمترین خصوصیت این نژاد شیردهی بالای آن است.

رئیس جهاد کشاورزی رزن و درگزین نیز در ادامه بیان نمود: در درگزین چندین پروژه شامل شهر گلخانه ای به مساحت 30 هکتار با بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی، گلخانه 300 هکتاری کرفس و گلخانه 15 هکتاری در اطراف قروه در دست احداث است.

55 درصد تسهیلات استان در سال گذشته مربوط به شهرستان های رزن و درگزین است

محمود فتحی بیان کرد: سال گذشته در صدور مجوز و تسهیلات، 55 درصد تسهیلات استان مربوط به شهرستان های رزن و درگزین بود، بعلاوه در درگزین حدود 46 هزار هکتار اراضی زراعی و 2 هزار هکتار اراضی باغی وجود دارد و سالانه بیش از 235 تن فراوری محصول کشاورزی دارد.

ترویج و توسعه کشت زعفران در رزن و درگزین

وی ادامه داد: در راستای اصلاح الگوی کشت، کشت زعفران را ترویج و توسعه داده و در حال حاضر 14 هکتار سطح زیر کشت زعفران داریم، علاوه بر این مساحت گلخانه های شهرستان21 هکتار است و حدود 10 هکتار نیز در دست اقدام داریم.

فتحی با اشاره به اینکه در درگزین 16 واحد گوساله پروری با ظرفیت 1400 رأس موجود است که 7 واحدش فعال بوده، گفت: درگزین یکی از قطب های گوشت سفید و مرغ استان همدان است و 40 واحد مرغداری دارد، بعلاوه یک واحد پرورش بوقلمون نیز در امسال به بهره برداری رسید و در آینده نیز قطب محصولات گلخانه ای خواهد بود.

sharj10.ir: شارژ 10 | مجله گردشگری و مسافرتی

liso.ir: لیسو | وبلاگ دانشجویان رشته معماری

mnab.ir: مجله مدیریت ناب، مدرنترین روش ها و تکنیک ها در علم مدیریت جدید

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 163481

به "راه اندازی بزرگترین دامداری غرب کشور در همدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی بزرگترین دامداری غرب کشور در همدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید