پازل مرگ در جاده های کشور

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران/چهارمحال و بختیاری این روزها بازار اخبار ناگوار حوادث رانندگی در سطح محورهای مواصلاتی کشور داغ تر از گذشته شده است، واژگونی چند اتوبوس طی هفته گذشته و جان باختن و مصدوم شدن تعدادی از هموطنان در این حوادث موجب آزردگی خاطر همگان شد، آمار بالای حوادث رانندگی در کشور قابل انکار نیست، اما به نظر می رسد به شنیدن اخبار تلفات جاده ای عادت نموده ایم و هیچ مسئولی هم مسئولیت این حوادث ناگوار را بر عهده نخواهد گرفت.

پازل مرگ در جاده های کشور

به گزارش خبرنگاران، عموما تصادفات جاده ای منجر به فوت در محورهای مواصلاتی حادثه خیز رخ می دهند، قطعا بخش اعظمی از این تصادفات هم به دلیل بی احتیاطی رانندگان رخ می دهد، اما نباید نقش جاده های ناایمن را در افزایش تلفات حوادث جاده ای نادیده بگیریم.

بعضی از محورهای مواصلاتی در چهارمحال و بختیاری به دلیل حجم بالای تصادفات و تلفات جانی و اقتصادی ناشی از این حوادث، جاده مرگ نام گرفته اند و روزانه اخبار متعددی از وقوع حوادث رانندگی در این محورها به گوش می رسد، بارها و بارها از سوی مسئولان وعده ایمن سازی و چهارخطه شدن این محورها داده شده است، اما در عمل شاهد تحقق این وعده ها بنا به دلایل گوناگون نبودیم.

محور شهرکرد- بروجن به لردگان، شهرکرد- شلمزار، کنارگذر شاقتصادی شهرکرد، محور اردل- گورمیزه، تونل کره بس و تونل زره از جمله مهم ترین پروژه های راه سازی در چهارمحال و بختیاری است که در سفر مسئولان کشوری به استان بارها و بارها قول اتمام آن ها در یک موعد کمتر از یکساله داده شده است، اما هم چنان شاهد افتتاح و بهره برداری از این پروژه ها نیستیم.

به گفته مسئولان دلیل اصلی تصادفات رانندگی، بی توجهی رانندگان به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است، اما باید به این نکته توجه کرد که اگر تصادف در محورهای مواصلاتی ایمن رخ دهد، قطعا تلفات جانی این گونه حوادث هم کاهش پیدا خواهد نمود.

رانندگان برای تردد در محورهای مواصلاتی کوهستانی جوانب احتیاط را در نظر بگیرند

حامد ایرج پور معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای چهارمحال و بختیاری در مورد شرایط محورهای مواصلاتی استان در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: این استان جزو استان های کوهستانی در کشور به تعداد می رود، توپوگرافی استان موجب شده که بخش زیادی از محورهای مواصلاتی در این استان دارای گردنه های صعب العبور، شیب ها و قوس های تند باشند.

وی اضافه نمود: به دلیل کوهستانی بودن محورهای مواصلاتی در چهارمحال و بختیاری، رانندگان باید برای تردد در این محورها جوانب احتیاط را در نظر بگیرند، قطعا یکی از علل حادثه خیز بودن محورهای مواصلاتی استان قرار گرفتن این محورها در منطقه ها کوهستانی است.

ایرج پور با اشاره به اینکه کوشش شد باوجود کمبود منابع اعتباری محورهای مواصلاتی حادثه خیز در چهارمحال و بختیاری طبق ضوابط و قوانین راه سازی اصلاح گردد، گفت: اما تا رسیدن به ایده آل فاصله داریم، در حال حاضر آشکارسازی نقاط حادثه خیز در محورهای مواصلاتی از طریق چراغ چشمک زن، تابلو و علایم راهنمایی و رانندگی عمودی و افقی و ایجاد شیارهای لغزاننده آشکارسازی شده است.

معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای چهارمحال و بختیاری تاکید نمود: رانندگان باید جهت تردد در محورهای مواصلاتی استان به تابلوهای اعلام سرعت مجاز و علائم هشداردهنده توجه نمایند تا شاهد وقوع تصادفات رانندگی در این محورها نباشیم، بسیاری از تصادفات رانندگی به دلیل آشنا نبودن رانندگان به محورها، انحراف به چپ، سبقت غیرمجاز و تخطی از سرعت مطمئنه رخ می دهد.

وی با اشاره به اینکه سرقت تابلوهای راهنمایی و رانندگی در چهارمحال و بختیاری افزایش یافته و این موضوع بسیار آزاردهنده است، گفت: جایگزین کردن این تابلوها به دلیل کمبود اعتبارات کار بسیار دشواری است.

ایرج پور در مورد نصب گاردریل در محورهای مواصلاتی دارای پرتگاه، اسم کرد: تا جایی که اعتبارات اجازه می داد در منطقه ها پرتگاهی گاردریل نصب شده است، اما به دلیل برفگیر بودن بعضی از این محورها امکان نصب گاردریل وجود ندارد، زیرا در هنگام بارش برف باید دستگاه های برف روب برف را به سمت پرتگاه راهنمایی نمایند، بعلاوه در بعضی از منطقه ها پرتگاهی با ایجاد موانع خاکی از وقوع خطر تا حدودی جلوگیری می گردد.

معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای چهارمحال و بختیاری در خاتمه تردد خودروهای شوتی در محورهای مواصلاتی استان به ویژه محور لردگان را یکی از عوامل وقوع تصادفات جاده ای اسم کرد و یادآور شد: رانندگان این خودروها مخاطرات زیادی را برای سایر رانندگان در محورهای استان ایجاد می نمایند و باید تدبیری برای آن ها اندیشیده گردد.

عدم توجه به جلو و تخطی از سرعت مطمئنه اصلی ترین عامل در تصادفات رانندگی در سه ماهه اخیر

غلامعلی نوربخش رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه در سه ماهه گذشته بیش ترین عامل تصادفات در محورهای مواصلاتی استان عدم توجه به جلو و تخطی از سرعت مطمئنه بوده است، اظهار کرد: عموما نقص ایمنی خودرو در تصادفات جاده ای در استان نقش چندانی ندارد.

وی بیان نمود: عامل موثر بعدی در تصادفات جاده ای چهارمحال و بختیاری ناایمن و حادثه خیز بودن بعضی از محورهای مواصلاتی استان است.

61 نقطه حادثه خیز در محورهای مواصلاتی چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است

حمید ربیعی معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در مورد نقش جاده های ناایمن در وقوع حوادث جاده ای، اظهار کرد: عموما ناایمن بودن محورهای مواصلاتی نقش چندانی در این حوادث ندارد، برای مثال محور چهار بانده اصفهان به شهرکرد جزو ایمن ترین محورهای مواصلاتی در استان به تعداد می رود، اما آمار واژگونی خودرو در این محور از سایر محورهای مواصلاتی بالاتر است.

وی اضافه نمود: طبق گزارشات اعلامی از سوی پلیس راه از عوامل دخیل در حوادث جاده ای می توان به انحراف به چپ، سبقت غیرمجاز، تخطی از سرعت مطمئنه و رعایت نکردن سرعت مجاز در محورها اشاره نمود، در بعضی از محورهای کوهستانی چهارمحال و بختیاری رانندگان مجاز به تردد با سرعت بالا نیستند و گاهی حداکثر سرعت مجاز در این محورها 70 کیلومتر بر ساعت اعلام می گردد، اما بعضی از رانندگان به این موضوع بی توجه هستند.

ربیعی با اشاره به اینکه محور شهرکرد- بروجن به لردگان و محور شهرکرد به شلمزار جزو محورهای پُرترافیک در چهارمحال و بختیاری به تعداد می رود، اسم کرد: این محورها نیازمند چهارخطه شدن هستند، عملیات اجرایی محور شهرکرد- بروجن به لردگان در آینده ای نزدیک به خاتمه می رسد.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: حدود 61 نقطه حادثه خیز در محورهای مواصلاتی چهارمحال و بختیاری شناسایی شده و برنامه ریزی لازم برای اصلاح این نقاط در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه به دلیل کوهستانی بودن چهارمحال و بختیاری هزینه های راه سازی در این استان بالا است، گفت: رانندگان باید شرایط رانندگی در محورهای مواصلاتی کوهستانی را رعایت نمایند تا شاهد وقوع تصادفات رانندگی در این محورها نباشیم.

افزایش 80 درصدی فوتی های ناشی از حوادث رانندگی در چهارمحال و بختیاری طی 2 ماه گذشته

بعلاوه پیش از این علی سامان پورمدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری در جمع خبرنگاران از افزایش 80 درصدی فوتی های ناشی از تصادفات رانندگی در استان خبر داده و گفته بود: طی دو ماه ابتدای سال معاینات ناشی از حوادث رانندگی 12 درصد و فوتی های ناشی از حوادث رانندگی افزایش 80 درصدی داشته است.

sharj10.ir: شارژ 10 | مجله گردشگری و مسافرتی

liso.ir: لیسو | وبلاگ دانشجویان رشته معماری

mnab.ir: مجله مدیریت ناب، مدرنترین روش ها و تکنیک ها در علم مدیریت جدید

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 151830

به "پازل مرگ در جاده های کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پازل مرگ در جاده های کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید