5 علت برای خرید دوربین ورزشی؛ لذت عکاسی در مکان های غیر معمول5 علت برای خرید دوربین ورزشی

به گزارش مجله سرگرمی، دوربین ورزشی به دوربین های شخصی با کیفیتی گفته می گردد که به طور معمول برای ضبط ویدیوهای ورزشی پرتحرک طراحی شده است؛ مثلا موتور سواری، قایقرانی و مواردی از این قبیل. اما این تمام امکاناتی نیست که این دوربین ها ارائه می نمایند. در این مطلب با ما همراه باشید تا به آنالیز 5 علت برای خرید دوربین ورزشی بپردازیم. محصولاتی که عمدتا به وسیله برندهای معروفی چون گوپرو، اینستا و… فراوری می شوند.

5 علت برای خرید دوربین ورزشی؛ لذت عکاسی در مکان های غیر معمول5 علت برای خرید دوربین ورزشی

5 علت برای خرید دوربین ورزشی

1. ثبت و ضبط خاطره انگیزترین لحظات هنگام ماجراجویی ها

دوربین های ورزشی همه فن حریف هستند. به این معنا که شما می توانید با آن علاوه بر لحظات ورزشی، به ثبت لحظات شیرین زندگی خود هم بپردازید. احتیاجی به خرید لنزهای گران و عجیب یا یک دوربین DLSR سنگین نیست؛ دوربین ورزشی با همان اندازه کوچک خود، بلافاصله پس از باز کردن جعبه قابل استفاده است. شما می توانید دوربین های ورزشی را روی فرمان دوچرخه کوهستان یا به بدنه قایق نصب نموده تا تصویری زیبا از دریا، چشم انداز کوهستان و… ضبط کنید.

بعلاوه اگر به اسکی در خیابان های شلوغ شهر علاقه مند هستید می توانید این دوربین را به کلاه ایمنی خود نصب کنید تا فیلمی از زاویه دید خود داشته باشید. حتی می توانید یک گیره مخصوص نصب دوربین به قفسه سینه خریداری نموده و هنگام دویدن، کوهنوردی و انجام فعالیت های اینچنینی، دوربین به خود شما متصل باشد تا دست و پاگیر نگردد.

حتما نباید یک ورزشکار حرفه ای در فعالیت هایی نظیر چتربازی یا قایقرانی در آب های خروشان باشید. دوربین های ورزشی آنقدر جالب هستند که حتی معمولی ترین گشت و گذار شما را هم به لحظات شیرین و مجذوب نماینده تبدیل می نمایند. برای مثال هنگام سفر، این دوربین را روی ماشین نصب کنید تا گذر زمان در طول جاده را ضبط کند، آن را با لوازم جانبی خاص به سگ خود متصل کنید تا جهان را از زاویه دید او ببینید یا حتی یک چیز کاملا معمولی مثل بیل، فلزیاب و راکت تنیس. شاید خیلی معمولی به نظر برسد اما نتیجه نهایی می تواند واقعا هیجان زده تان کند.

2. مقاومت بالای دوربین ورزشی در برابر شرایط محیطی سخت

همانطور که از نامشان پیداست، دوربین های ورزشی باید به گونه ای ساخته شوند که بتوانند در برابر آسیب های محیطی دوام داشته باشند. چون این دوربین ها برای شرایط سخت ساخته می شوند و اگر قرار باشد با قرار گرفتن در زیر آب باران یا گرد و خاک، آسیب ببینند، دیگر نمی توان از آن ها در هر لحظه ای استفاده کرد. برای مثال دوربین GoPro HERO11 Black از استاندارد 33ft بهره می برد و این یعنی تا عمق 10 متری هم می تواند در برابر نفوذ آب به درون دوربین جلوگیری کند.

این دوربین حتی در برابر ضربه و سقوط هم مقاومت واقعاً خوبی از خود به نمایش می گذارد و این در حالی است که اصلا احتیاجی به قاب و لوازم مراقبتی ندارد. البته شما می توانید یک قاب ضد آب هم برای این دوربین بخرید که در این صورت، مقاومت آن در برابر نفوذ آب تا عمق 60 متری افزایش پیدا می نماید. این اندازه آنقدر عمیق هست که حتی غواصان هم می توانند با به همراه داشتن این دوربین، جهانی مجذوب نماینده و استثنائی زیر آب را ثبت و ضبط نمایند.

بسیاری از دوربین های ورزشی دیگر غیر از برند گوپرو هم عملکرد خوبی در این زمینه دارند. اجزای جداشدنی این محصولات نظیر باتری و کارت حافظه را هم می توانید در محفظه های ایمنی قرار دهید تا بدین ترتیب عملا هیچ آسیبی به این دوربین ها در شرایط سخت وارد نگردد. به طور کلی دوربین های اکشن یا ورزشی برای محل هایی که نمی توانید دوربین های گران قیمت DSLR یا بدون آیینه خود را ببرید، بسیار مناسب هستند.

دوربین DSLR یا بدون آیینه خود را درون کیف و گوشی را هم درون جیب خود قرار دهید؛ سپس با دوربین ورزشی خود به دل گرد و غبار و باران یا حتی آب شور بزنید و ببینید چگونه می توانید با همین محصول کوچک، از لحظات خشن طبیعت، ویدیوهای زیبا و مجذوب نمایندهی را رقم بزنید. مزیت اصلی دوربین ورزشی در مقایسه با دوربین های دیگر این است که علی رغم داشتن کیفیت بسیار بالا، حتی از لنز دوربین های حرفه ای یا مقرون به صرفه ترین آیفون پرچم دار موجود در بازار هم مقرون به صرفه تر است.

شما می توانید دوربین ورزشی را به عنوان ابزاری برای نخستین تجربه عکاسی و فیلم برداری به کودک خود هدیه دهید و نگران خراب شدنش هم نباشید. خیلی بهتر از این است که یک گوشی گران قیمت با دوربین خوب بخرید اما دلتان نیاید حتی در عمق یک متری آب از آن بهره ببرید.

3. دوربین های ورزشی برای سفر عالی هستند

دوربین ها ورزشی هم برای ثبت تصاویر ثابت و هم در حال حرکت مناسب هستند. اگرچه کیفیت تصاویری که این دوربین ها ثبت می نمایند قطعا به خوبی دوربین های حرفه ای نیست اما آنقدر باکیفیت هستند که بتوانند با بسیاری از گوشی های قدرتمند بازار از این حیث رقابت نمایند. برای مثال همان GoPro HERO11 که در بالا به آن اشاره کردیم، می تواند تصاویری تا 27 مگاپیکسل با پشتیبانی از فرمت RAW ثبت کند. فرق نمی نماید جلوی لنز باشید یا پشت آن، این دوربین گوپرو از نمایشگر دوگانه برای پیکربندی صحنه ها بهره می برد.

این قابلیت باعث می گردد دوربین های ورزشی به یک همراه ایدئال برای سفرهایمان تبدیل شوند. چه در عکاسی، چه فیلم برداری و چه عکاسی حین فیلم برداری. این دوربین ها در هر لحظه که شما اقدام کنید، برای فیلم برداری آماده هستند و به لطف وزن بسیار پایینی که دارند، حتی اگر آن ها را در تمام مدت، خودتان نگه داشته باشید هم شما را خسته نخواهند کرد. هرچند امکان نصب آن ها روی سه پایه یا مونوپاد سلفی هم وجود دارد.

برخلاف گوشی های هوشمند، دوربین ورزشی از باتری و کارت حافظه قابل تعویض بهره می برد تا بتوانید در صورت احتیاج، باتری آن را تغییر داده و یا از کارت حافظه با ظرفیت بیشتر بهره ببرید. بدین ترتیب دیگر احتیاجی نیست دائما با گوشی هوشمند خود در ارتباط باشید تا بتوانید تصاویر و ویدیوها را از کارت حافظه خارج و اندکی فضای خالی برای عکاسی و فیلم برداری ایجاد کنید. هرچند امکان انجام این کار به صورت بی سیم و با استفاده از اپلیکیشن رسمی شکرت سازند ه دوربین فراهم خواهد بود.

دوربین های اکشن یا ورزشی حتی با دوربین های SLR یا بدون آیینه هم به خوبی کار می نمایند. شما می توانید دوربین ورزشی را بالای دوربین اصلی و حرفه ای خود نصب کنید تا بتوانید دو تصویر و ویدیوی بسیار مجذوب نماینده از یک صحنه داشته باشید.

4. قابلیت های هوشمند مجذوب نماینده و کاربردی

درست مثل گوشی های هوشمند که امکان فیلم برداری 4K درون آن ها یک قابلیت استاندارد به شمار میرود، یک دوربین ورزشی هم این از این قابلیت و حتی امکان فیلم برداری 5.3K بهره می برد. علاوه بر کیفیت بالا در فیلم برداری، این دوربین ها از لرزشگیر بسیار باکیفیتی هم بهره می برند تا بدین ترتیب دیگر از خرید یک گیمبال برای ثبت و ضبط تصاویر و ویدیو بی احتیاج شوید. این قابلیت برای کسانی که در محیط های ناهموار فیلم برداری می نمایند می تواند بسیار کاربردی باشد.

برای مثال دوربین Hero11 گوپرو قادر است تصاویر اسلوموشن در وضوح 4K با سرعت 240 فریم بر ثانیه ضبط کند، از قابلیت قفل کردن افق بهره می برد تا صرف نظر از زاویه نگه داشتن دوربین، صحنه را با افق دید ثابت برایتان شکار کند و بسیاری موارد دیگر که آن را به انتخابی بسیار ایدئال برای عاشقان عکاسی و فیلم برداری تبدیل نموده است. اگرچه بسیاری از دوربین ها گوپرو از لحاظ قابلیت های هوشمند عالی هستند اما محصولاتی نظیر DJI Osmo Action 3 یا اینستا360 ONE Rs هم گزینه های مجذوب نمایندهی به حساب می آیند که از امکانات و قابلیت های هوشمند زیادی بهره می برد.

این تمام ماجرا نیست. دوربین های ورزشی از حالت های عکاسی در شب بسیار مختلفی هم بهره می برند تا در زمان هایی که نور کافی در محیط وجود ندارد هم شما را شگفت زده نمایند. به این مورد باید امکان فیلم برداری تایم لپس، ویدیوهای برنامه ریزی شده برای فیلم برداری از طلوع یا غروب آفتاب بدون احتیاج به تنظیم دوربین و امکان فیلم برداری حلقه ای را هم اضافه نمود.

فیلمبرداری حلقه ای به قابلیتی گفته می گردد که به کاربر اجازه می دهد تا به صورت مداوم و تکه ای، فیلم برداری کند. وقتی هم که حافظه پر گردد، آخرین ویدیوها را به صورت اتوماتیک حذف می نماید تا ویدیوهای نو جایشان را بگیرند. سپس می توانید مدت زمان حلقه ضبط را تنظیم کنید (مثلاً 5 دقیقه، 10 دقیقه و غیره) و دوربین به طور اتوماتیک ویدئوهای قدیمی تر را حذف و جای آن ها را با ویدئوهای نو تغییر می دهد. این ویژگی به ویژه برای فعالیت هایی که احتیاج به ضبط مستمر دارند، مانند اسکی، موتورسواری، دوچرخه سواری و ورزش های مشابه مفید است.

علاوه بر این ها، امکان انتقال فایل ها یا ویرایش شان به وسیله اپلیکیش هم وجود دارد. کافی است اپ مورد نظر را روی گوشی هوشمند خود دانلود و نصب کنید. سپس می توانید ویدیوها یا تصاویر را به درون گوشی انتقال داده و آن ها را متناسب با سلیقه خود ویرایش کنید. گوپرو به عنوان شرکت پیشتاز در زمینه فراوری دوربین ورزشی از قابلیت پشتیبان گیری ابری اتوماتیک هم بهره می برد تا بدین ترتیب به فایل های ضبط شده بدون هیچ نگرانی در فضای ابری دسترسی داشته باشید.

صحبت از گوشی که شد باید بگوییم دوربین های ورزشی امکان هماهنگی با گوشی را هم دارند به این صورت که می توانید از گوشی خود به عنوان یک ریموت برای آن ها بهره ببرید. بعلاوه می توانید با ارسال فرامین صوتی، فرایند ضبط را شروع یا متوقف کنید.

علامه بر این ها، دوربین های خوب گوپرو از قابلیت Protune هم بهره می برند. این قابلیت به شما یاری می نماید ویدیوهایی با کیفیت بسیار بالا ضبط کنید اما حجمشان هم بسیار بالاست. بدون این قابلیت هم شاید تصاویر شما کیفیت مثال زدنی نداشته باشند اما می توانید آن ها را مطابق خواسته خود ویرایش کنید.

اگر بخواهید کیفیت ویدیو یا تصاویر بالا باشد، یا آن ها را به اصطلاح Color Grade کنید، حالت Protune به کارتان خواهد آمد که خوشبختانه کار با آن اصلا هم پیچیده و سخت نیست. Color Grading به فرآیند ویرایش ویدئو یا تصاویر بعد از ثبت گفته می گردد که به منظور تنظیم و بهبود جوانب رنگی روی آن ها انجام می گردد. این فرآیند برای بهبود تعادل رنگی، ایجاد جلوه های هنری و تطبیق با نوع داستان (مثلا اگر نوع محتوا ترسناک باشد، رنگ و افکت آن تیره و ترسناک می گردد) و… استفاده می گردد.

5. اکسسوری های فراوان و بسیار جالب

در یک مطلب جداگانه به آنالیز لوازم جانبی دوربین های گوپرو پرداختیم. مطلبی که 15 لوازم جانبی را شامل می شد اما این فقط بخشی از لوازم جانبی است که می توانید برای دوربین های ورزشی بخرید. البته داستان گوپرو اندکی فرق دارد چون این برند در طول چندین سال فعالیت خود در این زمینه آنقدر رشد نموده که هم شرکت های دیگر برای دوربین های مجذوب نمایندهش لوازم جانبی فراوری می نمایند و هم خود شرکت این کار را انجام می دهد.

برای مثال ماونت جلیقه ای، پایه اتصال دوربین روی کلاه، بند دور سر، نور فیلم برداری، پروازدهنده 360 و بسیاری موارد دیگر، از جمله لوازم جانبی مجذوب نمایندهی هستند که می توانید برای خلق آثاری خارق العاده و هیجان انگیز خریداری و در کنار دوربین ورزشی خود بهره ببرید. بعضی از این لوازم جانبی فقط با دوربین های گوپرو و بعضی دیگر با دوربین های دیگر هم سازگاری دارند. در نتیجه باید قبل از خرید، حتما دستگاه های پشتیبانی شده به وسیله آن را بادقت ببینید.

اگر عاشق فیلم برداری زیر آب هستید، ماسک غواصی dotsa می تواند با نگه داشتن دوربین درون خود، این کار را برایتان ممکن کند. اگر می خواهید دوربین به خودتان وصل باشد و نه کلاه یا هر چیز دیگری، ماونت جلیقه ای Chest Mount Harness یک انتخاب فوق العاده محسوب می گردد. وقتی هم که به نورپردازی حین عکاسی یا فیلم برداری احتیاج دارید، SL-19 با اندازه ای شبیه به خود دوربین ورزشی به یاری تان می آید. حتی برای زمان هایی که می خواهید دوربین را به هوا پرتاپ نموده تا یک ویدیوی جالب و هیجان انگیز ضبط کنید، باز هم لوازم جانبی مخصوصی برای این منظور وجود دارد؛ محصولی که پروازدهنده 360 نام دارد و اجازه نمی دهد ذره ای به دوربین آسیب وارد گردد.

صرف نظر از نوع لوازم جانبی که خریداری می کنید، توصیه ما به شما این است که به سراغ لوازم جانبی گران قیمت تر و باکیفیت تر بروید. شاید این موضوع هزینه بیشتری را برایتان در پی داشته باشد اما خیالتان از بابت سلامت دوربین آسوده خواهد بود. مثلا اگر بخواهید حین دوچرخه سواری از فعالیت خود فیلم برداری کنید، بهتر است پایه ای بخرید که در صورت سقوط، حداقل دوربین آسیبی نبیند. چون این محصولات به خاطر کاربردی که دارند، به خودی خود در معرض خطر هستند.

5 علت خرید دوربین ورزشی؛ سخن پایانی

در این مطلب با 5 علتی آشنا شدیم که ما را به خرید دوربین ورزشی ترغیب می نمایند. برندهای مختلفی در ساخت دوربین های ورزشی فعالیت می نمایند اما در بین آن ها، گوپرو برترین و محبوب ترین محصولات را دارد. ترکیبی از کیفیت ساخت بالا، کیفیت فیلم برداری و عکاسی مثال زدنی، ابعاد بسیار کوچک و وزن مناسب باعث شده عاشقان عکاسی ورزشی و اکشن به شدت به دوربین های این برند علاقه مند شوند. اما برندهای خوب دیگر هم در این زمینه فعال هستند نظیر اینستا360 که در این مطلب به آن ها و محصولاتشان اشاره شده است.

منبع: How-to-Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 مرداد 1402 بروزرسانی: 22 مرداد 1402 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 164550

به "5 علت برای خرید دوربین ورزشی؛ لذت عکاسی در مکان های غیر معمول5 علت برای خرید دوربین ورزشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 علت برای خرید دوربین ورزشی؛ لذت عکاسی در مکان های غیر معمول5 علت برای خرید دوربین ورزشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید